کد مطلب:210479 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:310

حمران بن أعین شیبانی
تیره «أعین» عموما از شیعیان خاص ائمه ی اطهار علیه السلام و از علاقه مندان ویژه به خاندان رسالت علیه السلام بودند. «حمران» و برادرش «زاره» هر دو درخشنده ترین چهره های شیعی، دانشمندان و فقیهان نامدار عصر خود، یاران بزرگ امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام محسوب می شدند. حضرتش در وصف حمران بن أعین فرموده است:

حمران، مرد با ایمانی است كه به خدا سوگند! هرگز از دینش



[ صفحه 61]



برنمی گردد و - نیز فرموده است: حمران، اهل بهشت است. یونس بن یعقوب می گوید: حمران، علم كلام (عقاید) را به خوبی می دانست. هشام بن سالم نیز می گوید: با گروهی از یاران در محضر امام صادق علیه السلام بودیم، مردی از اهالی شام وارد شد. امام علیه السلام به او فرمود: چه می خواهی؟ عرض كرد: شنیده ام شما به آنچه سؤال شود، آگاهی داری؛ به همین دلیل آمده ام تا با هم، مناظره كنیم. حضرت علیه السلام فرمود: درباره ی چه چیزی؟ عرض كرد: درباره ی قرآن. امام علیه السلام او را به حمران بن أعین شیبانی ارجاع داد. آن مرد وقتی این چنین دید، عرض كرد: من آمده ام تا با شما مناظره كنم، نه با حمران! امام علیه السلام فرمود: اگر در مناظره بر حمران غلبه كردی، گویا بر من پیروز شده یی!

مرد شامی به حمران رو آورد و هر چه پرسید، جواب شنید؛ تا آن كه خسته و درمانده گشت. امام به او فرمود: حمران را چه گونه یافتی؟ عرض كرد: استادی ماهر است؛ هر چه پرسیدم، پاسخ داد.